Vision, Riktning, Ambition… många namn att välja mellan

Ta fram visionen som ditt företag eller organisation har och läs den för dig själv. Fundera lite kort kring

  • Vad motiverar dig i den?
  • Hur ser du att ditt bidrag kan vara för att göra den möjlig?
  • På en skala 0-10 där 10 är högst hur möjligt tror du det är att uppnå visionen?

Utifrån temat som inleddes förra veckan kring förändringspyramiden så definieras vision som ”en mental bild över vad framtiden vill/kan vara” men också med en tydlig addering i att det ska vara ett bidrag till ett större sammanhang än sin egna bubbla.

Vision har många olika synonymer. Här är några jag fick listade när jag ställde fråga till ChatGPT:

Synonymer för vision som framtidsbild eller mål:

  • Framtidsdröm
  • Riktning
  • Målbild
  • Framtidsvision
  • Idealbild
  • Strategisk inriktning
  • Förväntning
  • Önskat läge
  • Ambition
  • Framtidsperspektiv

Synonymer för vision som en klar idé eller koncept:

  • Föreställning
  • Tanke
  • Uppfattning
  • Koncept
  • Idé

Synonymer för vision som inspiration:

  • Inspiration
  • Ledstjärna
  • Guidning
  • Drivkraft
  • Syfte

Jag personligen gillar att beskriva vision som en tavelram med målande bild i. Tänk dig som att du håller i en travelram i båda händerna och tittar igenom den. Beroende på hur stor ramen är, vart du riktar den, och hur nära du håller den så kommer du se olika mycket genom ramen. (Sticker du igenom ditt huvud så kommer du få ett ännu vidare perspektiv!) Där du är nöjd med innehållet och fångat innehållet i din vision, tar du en mental bild som du sätter in i ramen. Du har därmed bestämt dig för en riktning, hur du visualiserar din vision, hur stor ram/hur stort bidrag/omfång visionen har.

Som addering till detta särskiljer jag på Vision, Ambition och Mål. Det finns många olika definitioner, men jag förklarar det som följande bild.


Där Ambition är en delmängd av Visionen. Ambition kan vara det som vi som företag har valt att uppnå inom 3-5 år. Målen är de som ligger i närtid, inom ett år. Ju närmare vi är i tid att de ska vara genomförda så blir också det än mer konkret och tydligt vilket resultat som ska uppnås.

Vad är det som gör att en vision är bra, bättre eller riktigt bra!

För företag och organisationer är visionen ett sätt att dels att attrahera och engagera sina medarbetare – att de känner att de är med och bidrar till något de vill vara delaktiga i. Det är också ett sätt att attrahera kunder och samarbetspartners för genom visionen så blir det också ett sätt att beskriva vilken typ av avtryck som man vill göra framåt. Ett bolag som som vill bidra till en framtid där det är friskare luft kommer antagligen inte ens överväga att att köpa tjänster från ett företag som ser kolkraftverk som den primära energikällan i framtiden.

Så vad är det viktigt att en vision kan förmedla?

Den är målande – att den målar upp en framtid kring hur det då ser ut. Detta kan vara kring vad är förändrat, mer eller mindre av.

Den är motiverande – att den kan beskriva det som är annorlunda på ett sådant sätt att det är verkligen är intressant att lägga in extra kraft och ambition att nå dit. Till en början är kanske motivationen snarare att komma ifrån något besvärligt och nå ett ”enklare” läge.

Att det är möjligt – ju mer målande den är och ju bättre som vi kan föreställa oss i en värld där denna vision fått liv ju mer ser vi också möjligheter att nå dit. En vision kan sträva långt men viktigt att kunna förmedla att det finns möjliga vägar ditåt.

Att det är ”my business” – Att det finns delar som jag ser hur jag kan bidra in i detta – kan vara så konkret som genom tjänster och produkter. Att det också att jag är villig att ta mitt ansvar i att agera för att detta ska realiseras.


En riktigt bra konstnär fångar ju inte bara en fantastisk bild med sin målning den förmedlar även känslor som gör att du som åskådare dras in i bilden och berörs på ett eller annat sätt. Så när du som ledare berättar om er organisations vision – måla upp den så att den som lyssnar känner att där vill den nå och den vill bidra in i detta.

Att reflektera kring


Utifrån inledningen av detta inlägget kring er nuvarande vision. Hur kan du göra den än mer målande, motiverande, möjlig och där du aktivt agerar och bidrar för att ta steg i den riktningen?

Du kan använda följande frågor för att göra det mer målande:

– Vad vill du/ni skapa i världen som ligger bortom dig/er själva?

– Vad vill du se mer och mindre av i världen?

– Hur ser världen ut som du vill tillhöra?


Det bästa knepet jag tar till för att göra visionen än mer målande är att tänka som om jag har en tidsmaskin och den tar jag mig till framtiden då visionen är verklighet. Att vara där och se, uppleva och träffa andra skapar tydligheten, delaktighet med mera.

Lycka till i visionerandet! För annars blir det kanske som i Alice i Underlandet

– “Vill du vara snäll och tala om för mig vilken väg jag ska ta härifrån?”

– “Det beror på vart du vill komma” svarade katten

– “Det spelar inte så stor roll…”, sa Alice

-“Då spelar det heller ingen roll vilken väg du tar”, sa katten

– “…så länge som jag kommer någonstans”, fortsatte Alice

– “Åh, det kommer du att göra”, sa katten, “bara du går tillräckligt långt”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *